Mülloc 

KVK 71470581

©2018 by Mülloc.

HARDLOPEN

Mülloc helpt jou bij het beginnen met hardlopen, voorkomen van blessures en snel en verantwoord revalideren.

 

IK WIL BEGINNEN MET HARDLOPEN, WAAR MOET IK AAN DENKEN?

Ten eerste moet je je afvragen of hardlopen het juiste middel is om je doel te bereiken. Is dat namelijk niet zo, dan zullen er al snel frustraties optreden. Vervolgens is het verstandig om geschikte hardloopschoenen aan te schaffen (dat hoeft ook helemaal niet heel duur te zijn). Het is erg belangrijk dat je de belasting op je lichaam vervolgens opbouwt (een schema is hierbij heel handig). Dat wil zeggen dat je bijvoorbeeld de totale hardloopafstand elke week verhoogt. Vergis je niet! Hardlopen kan erg complex en moeilijk zijn. Als je niet zeker bent over je looptechniek kan je bij mij terecht voor een hardloopanalyse en advies.

HOE ONTSTAAN HARDLOOPBLESSURES EN KAN IK BLESSURES BIJ HET HARDLOPEN VOORKOMEN?

De meeste blessures tijdens het hardlopen ontstaan door overbelasting. Dat wil zeggen dat er doorgaans geen specifiek moment aan de blessure verbonden is. Vaak merk je een vage pijn na het hardlopen of juist de dag erna. Er is één belangrijke factor in het ontstaan van overbelastingsblessures die coaches en fysiotherapeuten vaak over het hoofd zien: Variabiliteit. Zorg er dus voor dat er enige vorm van variatie is in het hardlopen! Dat kan bijvoorbeeld door op een andere pasfrequentie te lopen, twee paar schoenen aan te schaffen of een andere route te lopen.

HOE HERKEN IK EEN HARDLOOPBLESSURE EN HOE KAN IK DAAR HET BESTE MEE OMGAAN?

Er zijn veel hardloopblessures die wij behandelen binnen de fysiotherapie. Voorbeelden van veel voorkomende blessures zijn:

  • Springschenen, shin splints of MTSS. (Pijn aan de schenen)

  • Runners knee (Pijn aan de buitenkant van de knie)

  • Hamstringblessures (Pijn aan de achterkant van het bovenbeen of in de knieholte)

  • Hielspoor of plantaire fasciitis (Pijn onder de voet/hak)

  • Achillespees ontsteking, tendinopathie of ruptuur (Pijn aan de achillespees)

Vaak ontstaat de pijn of de klacht niet direct maar neemt deze geleidelijk toe. Om nauwkeurig advies te geven over het omgaan met de blessure moet allereerst een professioneel onderzoek uitgevoerd worden (loopstijl, belasting-belastbaarheid, houding, etc). Blijf vooral niet te lang doorlopen met een blessure! Hoe eerder je contact opneemt met een fyiotherapeut, hoe sneller de revalidatie zal gaan.

Athetic Women Sprinting

Wil jij meer informatie of heb je al last van een blessure? Neem dan snel contact op zodat ik jou kan helpen!