• Jan Müller

Jonge hardloopster met kniepijn

Veel hardlopers krijgen gedurende hun loopbaan te maken met knieklachten. Deze jonge hardloopster kreeg gedurende haar training voor een marathon helaas ook pijn aan haar knie. Opgesomd:

  • Pijn ter hoogte van de patella-pees (pees aan de voorkant van de knie tussen knieschijf en scheenbeen) ontstaan gedurende het trainen voor een marathon

  • Na het voltooien van de marathon ging de klacht niet over

  • Er is structurele afwijking van de pees te zien op de echo (tendinopathie)

  • Eerdere fysiotherapie bij een andere praktijk was gericht op het verbeteren van de kracht van de bovenbeenspieren. Deze aanpak was niet effectief

Een reductionistische aanpak van het probleem (gericht op het verbeteren van de ‘’algemene kracht’’ van de bovenbeenspieren) was dus niet effectief en dat geeft om zo meer reden om naar het gehele looppatroon te kijken.




Geschikte krachttraining is natuurlijk erg belangrijk voor het herstel van een pees (1,2), maar de kern van het probleem zit waarschijnlijk in het beweegpatroon. De tendinopathie ontstaat waarschijnlijk door een lokale overbelasting. Het behandelplan is dan ook gefocust op twee aspecten:


  • De lokale belastbaarheid van de pees verbeteren door deze geleidelijk te belasten

  • De belasting op de pees verminderen: dit kan door een betere coördinatie van de werkende spieren en een verandering van het looppatroon.

Het verbeteren van de belastbaarheid is vrij eenvoudig te bewerkstelligen door middel van gedoseerde krachttraining. Om de belasting te verminderen of aan te passen moet echter naar het looppatroon gekeken worden. Hierbij viel voornamelijk het volgende op:


  • Overstriding met een heelstrike, hiervan is bekend dat de knie meer belast wordt omdat de voetplaatsing verder van het lichaamszwaartepunt plaatsvindt. Ook kan er minder kracht geabsorbeerd worden in de achillespees/kuit (3).

  • Het wegzakken van de vrije bekkenhelft gedurende de standfase. Hierdoor worden krachten minder goed verwerkt in de heup en wordt ook de belasting op de knie verandert doordat er een grotere valgus beweging ontstaat (4)

  • Door deze twee factoren aan te passen zou dus de belasting op de knie aanzienlijk vermindert kunnen worden en hierdoor krijgt de pees de kans om te genezen terwijl er wel hardgelopen kan worden.


De linker bekkenhelft is duidelijk lager dan de rechter bekkenhelft terwijl het rechterbeen contact maakt met de grond. Dit gebeurt doordat de abductoren van de rechter heup niet adequaat meewerken in het looppatroon

Overstriding en het wegzakken van de vrije bekkenhelft zijn coördinatieve problemen in het looppatroon. Een reductionistische benadering voor dit probleem is dus niet aan te raden (5).

De volgende belangrijke punten kwamen terug in de oefeningen tijdens de trainingen:


  • Vrije bekkenhelft moet boven de vaste uitkomen bij een-benige oefeningen (hiplock)

  • Krachttransport van de heup naar de voet voor een betere intermusculaire coördinatie (Swing-leg-retraction)

  • Voorvoetlanding met voorspanning

  • Controleren van de bekkenbeweging via core-activitatie



De filmpjes laten een aantal oefeningen zien die hiervoor ingezet werden. Het resultaat? Afgelopen week heeft zij weer 10km kunnen hardlopen met minimale klachten gedurende het lopen, en zonder klachten na afloop van het lopen. De uitvoering van de oefeningen is sterk verbetert en dit is ook zichtbaar in een betere looptechniek.







1. Rio E, Kidgell D, Purdam C, Gaida J, Moseley GL, Pearce AJ, e.a. Isometric exercise induces analgesia and reduces inhibition in patellar tendinopathy. Br J Sports Med. 1 oktober 2015;49(19):1277–83.

2. Silbernagel KG, Vicenzino BT, Rathleff MS, Thorborg K. Isometric exercise for acute pain relief: is it relevant in tendinopathy management? Br J Sports Med. 9 mei 2019;bjsports-2019-100591.

3. Lieberman DE, Warrener AG, Wang J, Castillo ER. Effects of stride frequency and foot position at landing on braking force, hip torque, impact peak force and the metabolic cost of running in humans. J Exp Biol. 1 november 2015;218(21):3406–14.

4. Niemuth PE, Johnson RJ, Myers MJ, Thieman TJ. Hip Muscle Weakness and Overuse Injuries in Recreational Runners. Clin J Sport Med. januari 2005;15(1):14.

5. Bosch F. Krachttraining en coördinatie: een interactieve benadering. Rotterdam: 2010 uitgevers; 2015.

Mülloc 

KVK 71470581

©2018 by Mülloc.